چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فمینیسم در سینما

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فمینیسم در سینما

مبانی نظری فمینیسم در سینما
پیشینه فمینیسم در سینما
دانلود مبانی نظری فمینیسم در سینما
پیشینه تحقیق فمینیسم در سینما
ادبیات نظری فمینیسم در سینما
فصل دوم پایان نامه فمینیسم در سینما
مبانی نظری و پیشینه تحقیق فمینیسم در سینما
ادبیات و مبانی نظری فمینیسم در سینما

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته رسانه

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فمینیسم در سینما

 

* با قیمت دانشجویی، ارزان و مناسب :)-** فایل منحصر به فرد، بصورت جامع و کامل و با منابع بروز و جدید خریداری کنید.*** این فایل بصورت انحصاری برای فروشگاه فایلینا تولید شده و در هیچ جای دیگه ای بجز این فروشگاه پیدا نمی شود.
پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com

 

 

 

چکیده : 

مسأله مشاركت‌ زنان‌ ایرانی بعد از انقلاب اسلامی سال 1357 در عرصه‌های‌ مختلف‌ اجتماعی‌ و سیاسی و فرهنگی و پذیرفتن‌ مسئولیتها از مباحث‌ مهم‌ تلقی‌ می‌شود.جایگاه و نقش زن در جامعۀ معاصر ایران نگاه های متفاوتی را در داخل و خارج کشور به خود جلب کرده و تحلیلها و تفسیرهای بسیاری را به دنبال داشته است. از جمله‌ چگونگی‌ حضور زن‌ در سینما نیز از این‌ قبیل‌ است‌. تلاش  گسترده زنان ایرانی برای حضور و مشاركت در تمامی فعالیتهای اجتماعی و ورود به زمینه هایی كه تا پیش از این غیر قابل دسترسی بوده حائز اهمیت فراوان است. پژوهشگر در این تحقیق برآن است که دیدگاه فمینیستی زنان فیلم ساز ایرانی را  با كمك ، بازنمایی فیلم هایی که با حضور زنان در سینمای ایران به تصویر كشیده شده و بررسی مضامینی فمینیستی آنچه توسط این فیلم سازان زن به نمایش درآمده را  بررسی كند.

 

 با مطالعه ی کتب و اسناد تاریخی مرتبط با مشارکت زنان ایرانی و سینمای ایران با 13 تن از صاحب نظران، کارشناسان و کاگردانان مطرح ایران به شیوه ی مصاحبه ی عمقی گفت وگو شده است، و یا تحلیل محتوا این نتیجه به دست آمده که زنان فیلمساز ایرانی ، فیلم با مضامین فمینیستی می سازند،  وسینمای آن ها سینمای جنسیت محور دانست، زیرا که در آن شخصیت زن به عنوان کاراکتر اصلی همه فیلمهای آن است، قهرمان فیلم “زن” وضد قهرمان “مرد” است. این فیلم ها، روایت کننده قصه های زنانه است. شخصیت اصلی فیلم: زن مستقل، ،شاغل با سواد به تنهای مسئولیت زندگی را بر عهده گرفته و بیشتر فعالیت های زن بیرون از خانه شکل می گیرد.

 

 

 

 

 

مقدمه 

در سالهای پس از انقلاب اسلامی سال 1357 در ایران مسأله مشاركت‌ زنان‌ در عرصه‌های‌ مختلف‌ اجتماعی‌ و سیاسی و فرهنگی و پذیرفتن‌ مسئولیتها از مباحث‌ مهم‌ در جوامع‌ صنعتی‌ تلقی‌ می‌شود. از جمله‌ چگونگی‌ حضور زن‌ در سینما نیز از این‌ قبیل‌ مباحث‌ مهم‌ است‌. تلاش  گسترده و بی وقفه ی زنان ایرانی برای حضور و مشاركت در تمامی فعالیتهای اجتماعی و ورود به زمینه هایی كه تا پیش از این غیر قابل دسترسی بوده حائز اهمیت فراوان است. سینمای ایران که خود از عرصه های مهم وجدید در تغییرات اجتماعی و فرهنگی ایران است یکی از بارزترین عرصه های ورود هم مضامین زنانه وهم کنشگران زن ایرانی است.تا آنجا که بررسی های تاریخی نشان می دهد ؛  همانگونه که با ورود بازیگر زن ایرانی به سینما سرنوشت سینما با ماجراهای جدیدی رقم خورده است ، تاثیرات متقابل این دو بر یكدیگر نیز موجب روشن شدن و ثبت حقایقی در سینمای ایران شده است . 

 

ورورد زن به عرصه سینما سرانجام حرکت و رشد ذهنی زنان را برای فیلم سازی به دنبال داشته است که با وجود دوره های مختلف ومتفاوت  ؛ اگر چه خیلی طول کشیده است اما امروز آرام آرام به عنوان واقعیتی چشمگیر شکل گرفته است . از طرفی دیگر  بالا رفتن سطح مشارکت اجتماعی وسیاسی زنان ایرانی و راه یابی آنان به مشاغل مختلف در جامعه؛ طرح خواستهایی برای احقاق حقوق زنان را درپی داشته که گاه رویکردی فمینیستی در برخی موارد فرهنگی همراه شده  است. این رویکردی در حوزۀ سینما ودر حرفه فیلم سازی خود را  بیشتر از عرصه های دیگر نشان داده است.

 

با این ترتیب می توان گفت شکل گیری گونه های از  نگرش فمینیستی میان بخشی از زنان به علت دست نیافتن به همه حقوق خود از سویی دستمایه ای برای فیلم سازان زن شده است ؛و از سویی دیگر دامن زدن به این قضیه  باعث طرح پدیده ی زنان فیلم ساز فمینیست در جامعه ایران و برجسته شدن اهمیت ونقش آنان گردیده است. این پژوهش برآن است که با تکیه بر مفهوم ارتباطی سینما به عنوان یک رسانه ی مهم و سیر تحوّل نگرش های زنان به عنوان عامل مؤثر هویت یابی آنان در ایران،  مضامین فمینیستی را در قالب فیلم های زنان فیلم ساز ایرانی ،بررسی كند.  

 

 

 

 

1-2- تعریف مسأله

با مطالعه وطبقه بندی دیدگاه های نو درباره ی نظریه هایی زن و سینما و  نیز با مروری بر تاریخ سینمای ایران وچگونگی حضور زنان در آن و در آن دسته از فیلم هایی که به کارگردانی زنان فیلم ساز ایرانی تهیه شده اند، می توان رابطه ی میان اوضاع اجتماعی و سیاسی ایران و نگرش فمینیستی فیلم سازان زن را در هر مقطع تاریخی از طریق نحوه حضور زن ایرانی و مضامین فمینیستی در فیلم ها پی گرفت. بر این اساس مسأله اصلی این تحقیق چگونگی بازتاب تحولات اجتماعی زنان ونگرش هایی مربوط به آن در فیلم های ساخته شده پس از انقلاب اسلامی (1388-1357)توسط زنان است.روشن است که هر فیلمی که با موضوع زن یا درباره زنان یا بوسیله زنان ساخته می‌‌شود یک فیلم فمینیستی نیست ،چنانکه در ایران فیلم‌هایی هست که اگرچه درمورد  یا توسط زنان ساخته شده اند ، اما همچون فیلم‌های غیرزنانه مشمول نقدهای فیمنیستی قرار می‌گیرند که زنان را از چشم اندازی مردانه دیده اند و تصویر در آورده اند  و در عین حال تفسیر کرده اند.

 

 

پرسش ها و فرضیه های تحقیق

بر اساس آنچه به عنوان مسأله،زمینه وچارچوب نظری تحقیق در این فصل آمد می توان مهمترین پرسش های تحقیق را در شمار مسایل ذیل دانست:

1. سینمای زنان ایرانی چه مراحلی را پشت سر گذاشته است ؟

2. مظاهر یا نمادهای فمینیستی در فیلم های زنان ایرانی چیست؟

3. مضامینی که زنان فیلم ساز ایرانی به آنها پرداخته اند چه ویژگیهای دارند؟

4. آیا بین دیدگاههای زنان فیلمساز ایرانی و دیدگاه های رایج در نظریات فمینیستی تفاوتی وجود دارد ؟

5. آیا خواسته های  سیاسی واجتماعی زنان  در سینمای زنان فیلمساز ایرانی مطرح شده است یا خیر؟

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل دوم :مبانی نظری

بخش اول :فمینیسم و تحولات مفهومی آن

2-1-1- مفهوم فمینیسم

2-1-2- سیر تحوّل فمینیسم

2-1-3- گرایش های فمینیستی در دوران معاصر

2-1-4- فمینیسم اسلامی

جمع بندی و نتجه گیری

بخش دوّم :جنبش زنان و فمینیسم در ایران

2-2-1- شکل گیری جنبش زنان در ایران

زنان و انقلاب مشروطه

زنان در دوران پهلوی اول و دوّم

انقلاب اسلامی و مبارزات زنان

حقوق زنان و فمینیسم در ایران

بخش سوّم: سینما، ارتباطات و نظریه های فمینیستی فیلم

2-3-1- فلسفه ارتباطی سینما

2-3-2-زنانه شدن هنر

2-3-3- نظریه های فمینیستی فیلم

تئوری فمینیستی فیلم

فیلم و نقش های جنسیتی 

2-3-4- فمینیسم و نظریه های ارتباطی

نظریه کلیشه سازی

نظریه بازنمایی

رسانه ها و اجتماعی شدن

گفتمان پدر سالاری بازنمای جنسیت

فنای نمادین زنان

بخش چهارم: سینمای ایران

2-4-1- شکل گیری سینما در ایران

2-4-2-تحولات سینمای ایران و حضور زن

زن تماشاگر

زن به مثابه بازیگر

زن در سینما در دهه های چهل و پنجاه 

تغییرات جدید اجتماعی و سینمای متأخر ایران

سینما و انقلاب اسلامی

اصلاحات و کم شدن رنگ نظارت

2-4-2- سینماگری پس از انقلاب و زنان ایرانی

زن و سینما از حذف تا حضور

زن، جامعه و سیاست

پخش پنجم: پیشنه تحقیق و چارچوب نظری تحقیق

پیشنه تحقیق

یکم: پژوهش های ایرانی

دوّم: پژوهش های خارجی 

2-5-2- چارچوب نظری/ مفهومی تحقیق

2-5-3- سؤال ها و فرضیه های اصلی تحقیق

منابع

 

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
 
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
 
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
 
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
 
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
 
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
 
نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
 
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
 
پشتیبانی همیشگی توسط : maryam.alkasir70@gmail.com////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 
 

 

پاورپوینت طراحی معماری در مقابله با نیروی جانبی باد در ساختمان های بلند

پاورپوینت طراحی معماری در مقابله با نیروی جانبی باد در ساختمان های بلند پاورپوینت نیروی جانبی باد پاورپوینت نیروی باد پاورپوینت ساختمان های بلند پاورپوینت ساختمان پاورپوینت نیروی جانبی باد در ساختمان های بلند پاورپوینت…

نگرش شغلی با تاکید بر تمایل به ترک شغل و رضایت شغلی

نگرش شغلی با تاکید بر تمایل به ترک شغل و رضایت شغلی تعاریف و مفاهیم نگرش شغلی جایگاه نگرش شغلی در مباحث رفتار سازمانی راهکارهای تغییر نگرش شغلی تأثیر باورها بر نگرش شغلی و باز…

پاورپوینت کتاب آمار در علوم اجتماعی از مهدی صفاری

پاورپوینت کتاب آمار در علوم اجتماعی از مهدی صفاری پاورپوینت کتاب آمار در علوم اجتماعی صفاری پاورپوینت کتاب آمار در علوم اجتماعی پیام نور پاورپوینت جزوه آمار در علوم اجتماعی پاورپوینت کاربرد آمار در علوم…

پاورپوینت (اسلاید) سلامت روان

پاورپوینت (اسلاید) سلامت روان پاورپوینت سلامت روان تحقیق سلامت روان مقاله سلامت روان سلامت روان بررسی سلامت روان تعریف سلامت روان سلامت روان چیست اهمیت اختلالات روانی اهمیت بهداشت روان در جامعه مزایای برنامه های…

پاورپوینت درباره گیاهان

پاورپوینت درباره گیاهان دانلود پاورپوینت انواع گیاهان دانلود پاورپوینت درمورد گیاهان پاورپوینت دانه های گیاهان پاورپوینت گياهان مخروط‌دار پاورپوینت تفاوت گیاهان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت درباره گیاهان جهت رشته ی گیاه شناسی و تجربی…

پاورپوینت بررسی خصوصیات شیمیایی و فیزیکی آب

پاورپوینت بررسی خصوصیات شیمیایی و فیزیکی آب پاورپوینت خصوصیات فیزیکی آب پاورپوینت خصوصیات شیمیایی آب پاورپوینت درباره آب پاورپوینت درمورد خصوصیات آب پاورپوینت درمورد آب در شیمی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت بررسی خصوصیات…

پاورپوینت نوسان سازها

پاورپوینت نوسان سازها پاورپوینت نوسان سازها دانلود پاورپوینت نوسان سازها پاورپوینت نوسان پاورپوینت سازها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت نوسان سازها در قالب 36 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع با…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمانهای مردم نهاد توانمندسازی کودکان خیابانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمانهای مردم نهاد توانمندسازی کودکان خیابانی مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی دانلود مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی ادبیات نظری توانمندسازی کودکان خیابانی فصل دوم پایان…

روش ها و مکانیزم اقدام علیه پولشویی در بانکها

روش ها و مکانیزم اقدام علیه پولشویی در بانکها کلمات کلیدی : پولشویی در بانکها پولشویی در بانکداری الکترونیک پولشویی در نظام بانکی ایران مبارزه با پولشویی در بانک ها روشهای پولشویی در سیستم بانکی…

پاورپوینت کتاب بازاریابی صنعتی دکتر محمد علی عبدالوند و دکتر هاشم نیکو مرام

پاورپوینت کتاب بازاریابی صنعتی دکتر محمد علی عبدالوند و دکتر هاشم نیکو مرام کتاب بازاریابی صنعتی دکتر محمد علی عبدالوند دکتر هاشم نیکو مرام رفتن به سایت اصلی پاورپوینت خلاصه کتاب بازاریابی صنعتی دکتر محمد…